Oikocredit stimuleert positieve sociale impact met een enquête bij haar klanten
Het versterken van de stem van de eindklant is een cruciaal aspect van Oikocredits inspanningen om de grenzen van de sociale impact te verleggen.
Door te luisteren naar de feedback en het perspectief van eindklanten kunnen onze partnerorganisaties hun producten en diensten verder verbeteren om tegemoet te komen aan de noden van de mensen die zij ondersteunen.
In de Client Self-Perception Survey vraagt Oikocredit eindklanten naar de veranderingen die zij de afgelopen 12 maanden hebben ervaren.
Samen met onze partners verzamelen en analyseren we systematisch de informatie van eindklanten om belangrijke thema's of onderwerpen te kunnen identificeren. Hiermee kunnen we de capaciteit van organisaties opbouwen om naar de stem van hun klanten te luisteren, en om dat wat ze horen te gebruiken om verbeteringen aan te brengen en uiteindelijk meer positieve impact te creëren.
In het verslag van 2022 lichten we de resultaten van de enquête toe en delen we waardevolle inzichten.
Oikocredit werkte samen met 19 partnerorganisaties om na te gaan welke veranderingen hun eindklanten in die twaalf maanden hebben doorgemaakt. Bijna 16.500 eindklanten uit Latijns-Amerika en het Caribisch gebied, Afrika en Azië hebben gereageerd.
Het verzamelen en analyseren van feedback is een krachtig instrument om resultaten te meten, vooruitgang over een bepaalde periode te volgen en sociale impact aan te tonen. Onze partnerorganisaties kunnen de bevindingen gebruiken om op data gebaseerde beslissingen te nemen om indicatoren met betrekking tot hun strategie te monitoren, opleidingsmodules te ontwikkelen en in te spelen op wat hun klanten nodig hebben.
De feedback van onze partners is zeer positief: "Onze organisatie is door het onderzoek een stuk dichter bij onze klanten gekomen."
De deelnemers kregen een reeks financiële en niet-financiële vragen over de capaciteit van hun gezin om te reageren op crisissituaties, de uitbreiding van hun onderneming en hun toekomstverwachtingen. Geslacht, extreme weersomstandigheden en digitale toegang spelen een belangrijke rol in de onderzoeksresultaten.
Eindklanten geven soms niet gemakkelijk aan wat hun noden zijn. Dit onderzoek zorgt ervoor dat ze worden gehoord. Een van de deelnemers beschreef dat het onderzoek goed is omdat het laat zien dat de organisatie om haar klanten geeft.
In 2023 zal Oikocredit blijven samenwerken met bestaande en nieuwe partnerorganisaties om de sociale impact te vergroten. Het doel is dat ten minste dertig partners de feedback van hun klanten zullen toepassen.
Meer over de resultaten en belangrijkste bevindingen van het onderzoek kunt u hier lezen in het volledige rapport: Client Self-Perception Survey 2022.
Titre | Filesize | MIME-type | ||
---|---|---|---|---|
Client Self-Perception Survey 2022.pdf | 19.0 MB | application/pdf |
Archive > 2023
décembre
octobre
septembre
août
juillet
mai
avril
- 26/04/2023 26/04/23 10:46 - Verslag Oikocredit Live: hoe meten digitale enquêtes de sociale impact?
- 4/04/2023 4/04/23 10:39 - Oikocredit stimuleert positieve sociale impact met een enquête bij haar klanten