Associação Beneficente Evangélica da Floresta Imperial
Associação Beneficente Evangélica da Floresta Imperial is één van onze partners in Brazilië. Deze vereniging biedt bescherming aan kwetsbare kinderen en zorgt voor toegang tot onderwijs in de Sinodal da Paz school in Novo Hamburgo aan kinderen uit families met een laag inkomen.
Mede dankzij een lening toegekend door Oikocredit is onze partner in staat om aan deze kinderen schoolbeurzen toe te kennen. De jongeren zijn zich goed bewust van de kansen die ze krijgen en sommigen doen dan ook graag iets terug eens ze volwassenen zijn.
Alexandre was 6 jaar toen hij naar deze school mocht gaan, dankzij een schoolbeurs, net als zijn oudere zus. Hij werd gymleraar en werkt nu zelf in de Sinodal da Paz school. “Ik was hier zo graag, en daarom wou ik hier absoluut terugkeren om met kinderen te komen werken, misschien als een manier om iets terug te geven. Ik leer mijn leerlingen wat ikzelf hier heb geleerd: respect voor anderen kweken, waarden ontwikkelen, verschillen respecteren, samenwerken.”
Michael, nu 17, kwam op zijn twaalfde naar deze school. De directeur van zijn vorige school zorgde ervoor dat hij een beurs kreeg om in de Sinodal da Paz school te kunnen verder studeren. Het onderwijs en de omkadering door de leerkrachten zijn hier immers stukken beter, waardoor hij veel meer kansen krijgt. Hij is een uitstekende wiskunde-leerling. ‘In mijn vorige school zou ik nooit of te nimmer de kans gekregen hebben om verder te studeren aan de Universiteit.”
Thamires (16) kreeg twee jaar terug een beurs om hier verder te studeren. Ook zij is een beloftevolle leerling, en ze droomt ervan om na haar secundair aan de universiteit verder te studeren. Ze twijfelt nog tussen de studies kinderarts in Canada of geschiedenis in Duitsland…
Andrea was 4 jaar toen ze naar deze school kwam. Terugblikkend op haar schooltijd, vertelt ze hierover: “De mix van betalende leerlingen en leerlingen uit families met een laag inkomen is bijzonder belangrijk. Leerlingen uit armere families krijgen toegang tot onderwijs terwijl leerlingen uit families die wel schoolgeld kunnen betalen, begrip en respect ontwikkelen voor kinderen die uit een verschillend en minder begunstigd milieu komen.