Farmerline zet technologie aan het werk voor Afrikaanse boeren

Farmerline zet technologie aan het werk voor Afrikaanse boeren

Farmer .jpg25 juillet 2024

Oikocredit-partner Farmerline biedt een uitgebreid scala aan diensten aan kleine Afrikaanse boeren. Van landbouw- en prijsinformatie tot logistieke- en veldondersteuning evenals toegang tot verschillende markten.

De technologie die Farmerline aanbiedt helpt Afrikaanse boeren om hun productiviteit en inkomen te verbeteren. De partner van Oikocredit biedt innovatieve en duurzame oplossingen voor boeren in heel West-Afrika, waaronder Ghana, Ivoorkust, Togo en Benin, en helpt hen bij het aanpakken van uitdagingen zoals toegang verkrijgen tot voorraden, verkleinen van communicatiekloven en zelfs klimaatverandering. Vorig jaar werd Farmerline erkend als een van de zeven Afrikaanse technologiepioniers.

Farmerline, opgericht in 2013 door Alloysius Attah en Emmanuel O. Addai, begon met het bezorgen van dagelijkse spraak- en sms-berichten over landbouw aan 800 boeren in de Ashanti-regio in Ghana via hun Mergdata-platform. Sindsdien heeft Farmerline zich gevestigd als een belangrijke speler in de Afrikaanse landbouwtechnologiesector (agritech).

Oikocredit en Farmerline

Oikocredit heeft in totaal $ 2 miljoen geïnvesteerd in Farmerline. “We zijn erg trots om Farmerline in onze portefeuille te hebben. Farmerline ontwikkelt oplossingen die zijn gericht op de behoeften en de uitdagingen van kleinschalige boeren in Afrika”, vertelt Sébastien Rigaud, Equity Manager bij Oikocredit.

Investeren in landbouw kan de werkloosheid en armoede op het platteland helpen verminderen en tegelijkertijd bijdragen aan de lokale voedselzekerheid. “Onze partnerschap met Oikocredit komt voort uit een gedeelde visie die geworteld is in het versterken van gemeenschappen en het stimuleren van duurzame veranderingen”, zegt Alloysius Attah, CEO en medeoprichter van Farmerline.

farmerline+photo

Gericht op complexe uitdagingen van boeren

De uitdagingen waarmee boeren in Afrika worden geconfronteerd zijn talrijk en complex. Onvoldoende kennis van landbouwtechnologieën, beperkte toegang tot hoogwaardige meststoffen en lastige communicatie tussen productgebieden en markten zijn allemaal belemmeringen voor een efficiënte en duurzame landbouw in een regio waar de sector essentieel is voor de voedselzekerheid.

Deze operationele uitdagingen worden extra vergroot door de klimaatcrisis. De afgelopen jaren hebben afwisselende perioden van ernstige droogte, slecht weer en onregelmatige regengeval invloed gehad op de oogst. Als gevolg hiervan ervaren boeren lage opbrengsten wat een aanzienlijke impact heeft op hun inkomen.

“Veel boeren zijn afhankelijk van regenval. Als het niet regent, krijgen hun gewassen geen water, wat gevolgen heeft voor de oogst”, legt Lily Akorfa Keledorme, hoofd impact and learning bij Farmerline uit.  

Om de sector te ondersteunen hanteert Farmerline een holistische boergerichte aanpak. Deze strategie combineert de volgende elementen:

  • Digitale hulpmiddelen in de vorm van apps worden ontwikkeld om boeren te voorzien van relevantie informatie en diensten, zelfs in de meest afgelegen gebieden.
  • Logistieke middelen worden gemobiliseerd om de distributie van producten efficiënt te beheren.
  • Personeel wordt ingezet om boeren directe ondersteuning te bieden, inclusief training en persoonlijk advies, op locatie.
  • Landbouwhulpbronnen worden samengebracht om informatie te verschaffen over de beste praktijken, gewasvariëteiten en gewasbeheertechnieken.
  • Er wordt een beroep gedaan op agrifoodpartners om commerciële afzetmarkten te creëren en de effectieve marketing van landbouwproducten te garanderen.

Het helpen van boeren via Mergdata

Farmerline heeft een technologieplatform genaamd Mergdata ontwikkeld om boeren te kunnen ondersteunen. Het platform wordt nu in verschillende landen ingezet en biedt informatie rond een verscheidenheid aan datapunten waaronder het weer, marktprijs, gegevens over de toeleveringsketen en agronomische gegevens. Farmerline brengt via Mergdata ook eenvoudig de landbouwpercelen in kaart, communiceert zo ook met de boeren en faciliteert hier ook betalingen.

Het systeem automatiseert gedetailleerde rapportages voor belanghebbenden en integreert met bestaande informatiesystemen voor bedrijven om de naleving van duurzaamheidsnormen te certificeren. Het vereenvoudigt ook de duurzaamheidsrapportage voor landbouwbedrijven door de legale herkomst van producten te verifiëren en hun traject door de waardeketen te kunnen volgen. Dit biedt landbouwbedrijven en boeren de informatie die ze nodig hebben om weloverwogen beslissingen te nemen, waardoor de efficiëntie op alle niveaus worden verbeterd.

Bevorderen van inclusieve financiering

Farmerline bevordert ook actief de ontwikkeling van mechanismes voor inclusieve financiering. Dit doen ze door samen te werken met landbouwbedrijven en er samen voor te zorgen dat de meerderheid van de boeren gemakkelijk toegang heeft tot financiering.

Deze aanpak versterkt het partnerschap tussen Oikocredit en Farmerline, want samen zetten zij zich in voor het versterken van kleine boeren en het ontwikkelen van duurzame landbouw in Afrika. “De steun van Oikocredit heeft ons in staat gesteld om uit te breiden in Franstalig West-Afrika en innovatieve oplossingen aan te bieden, zoals onze boerenhulplijn in lokale talen. Samen bouwen we aan veerkrachtige systemen, waarbij we boeren met integriteit en toewijding ondersteunen. Geïnspireerd door onze vooruitgang streven we ernaar om nog meer betekenisvolle veranderingen teweeg te brengen”, zegt Alloysius.

Boeren ondersteunen met onderwijs en opleiding

Maar technologie alleen is niet genoeg om significante veranderingen in het leven van boeren teweeg te brengen. Ze moeten ook de kennis en de middelen tot hun beschikking hebben om deze hulpmiddelen effectief te kunnen gebruiken.

Daarom heeft Farmerline ook een educatief onderdeel ontwikkeld. Het bedrijf organiseert regelmatig trainingen om boeren de vaardigheden te leren die ze nodige hebben om hun gewassen beter te beheren en zich aan te passen aan veranderende klimaatomstandigheden. De training draagt daarnaast ook bij aan het vergroten van het vertrouwen van de boeren.

De resultaten zijn bemoedigend vertelt Farmerline. Meer dan de helft (57%) van de boeren zei dat ze in de praktijk hebben gebracht wat ze tijdens het trainingsprogramma hadden geleerd. Een gelijk aantal (56%) rapporteerde een toename van hun productiviteit, gemeten aan de hand van oogstvolumes.

Roadshow IVC 1

Vergroten van online assistentie

Farmerline benut de kracht van mobiele telefoons met behulp van het Mergdata platform. Boeren kunnen in verschillende Afrikaanse landen eenvoudig een lokaal nummer bellen voor informatie over klimaatvriendelijke praktijken, marktprijzen, marktdiensten en het lokale weer. Door deze informatie toegankelijk te maken voor kleine boeren kunnen zij hun boerderijen efficiënt en winstgevend beheren ten behoeve van hun gezinnen.

Sinds mei 2023 ondersteunt Oikocredit Farmerline bij het uitbreiden van de service Benin, Ivoorkust en Togo. Het budget voor het uitbreidingsproject bedraagt € 412.000. Farmerline droeg 40% van het budget bij en Oikocredit draagt de overige 60% bij. De hulplijn is met succes gelanceerd in alle drie de landen, waarbij 80.000 kleine boeren zijn geregistreerd. Dit zijn:

  • 43.000 boeren in Ivoorkust
  • 5.000 boeren in Togo
  • 32.000 boeren in Benin

Als onderdeel van het project kon ten minste 10% van de boeren hun inkomen verhogen dankzij connecties in de agro-industrie en de verbeterde toegang tot grondstoffen en eerlijke markten.

Deelnemende boeren zullen ook profiteren van een beter begrip van hun gewassen, nieuwe praktijken die bijdragen aan een duurzamere landbouw en een verhoging van productieopbrengsten.

Toekomstplannen uitbreiding in heel Afrika

Oorspronkelijk gelanceerd in Ghana, breidt Farmerline nu uit naar Ivoorkust en het heeft al hulplijnen gelanceerd in Togo en Benin. Verdere uitbreiding zal betrekking hebben op boeren in Oeganda, Kenia, Tanzania en Nigeria.

Deze uitbreiding is bedoeld om meer kleinschalige boeren in West-Afrika te kunnen bereiken. Dankzij een recente investering van $ 20 miljoen kan het bedrijf nieuwe geavanceerde technologieën introduceren zoals Darli AI, een interactief voice-response-systeem dat is ontworpen om boeren te voorzien van essentiële landbouwinformatie en ondersteunende diensten. Dit initiatief heeft het doel om de informatiekloof te overbruggen en de landbouwefficiëntie en productiviteit in Afrika te vergroten.

Farmerline werkt er ook aan om haar impact op vrouwen uit te breiden en erkent hun specifieke uitdagingen bij het verkrijgen van toegang tot financiering, ondanks hun grotere kredietwaardigheid.

Een artikel van Clémentine Pougnet-Néel

« Retour