Het Trade for Development Center van de Belgische overheid zocht het uit, door 16 verschillende impactstudies over het onderwerp uit te vlooien. De 4 voornaamste labels komen aan bod en de 4 voornaamste invalshoeken: economisch, sociale, milieu en wat zijn de gevolgen voor de organisaties zelf. Samuel Poos van het TDC deed de conclusies uit de doeken.
Certificatie van cacao heeft bijgedragen tot het vitaliseren van de sector en het aantrekkelijker maken van de stiel voor de boeren. Heeft dit impact op het gezinsbudget van de producenten? Dat hangt af van de lokale context: de grootte van de velden en de efficiëntie van de productie, het prijsbeleid van de overheid, de investeringen die coöperaties en producenten deden en de sterkte van de coöperaties.
Daar waar de consumenten verwachten dat in alle gevallen labels gevoelig bijdragen tot een beter leven is dat niet altijd het geval. Uiteindelijk hebben producenten weinig invloed op de kosten en de opbrengsten in de hele keten van cacao tot chocolade. Studies bevelen aan om meer aandacht te hebben voor de kwaliteit van de cacao, voor het versterken van coöperaties, voor de strijd tegen ontbossing en vooral uit te gaan van de belangen van de producenten: de prijs die ze krijgen is een essentiële component om tot een leefbaar inkomen te komen.