Een digitale reis naar onze Latijns-Amerikaanse partner
Ida Baaima, medewerker Oikocredit Nederland, schrijft over Oikocredits partner Caravela Coffee. In een webinar leerde ze deze koffiehandelaar kennen die 4.000 kleinschalige koffieboeren ondersteunt.
De geur van verse koffiebonen komt me tegemoet. Als ik mijn ogen dicht doe, zie ik mezelf op een koffieplantage in Latijns-Amerika staan. Op meterslange tafels wordt koffie gedroogd. Dan doe ik mijn ogen weer open en realiseer me dat de geur van verse koffiebonen van mijn eigen kopje koffie komt, die ik thuis op mijn bureau heb staan. Vanaf dit bureau maak ik een digitale reis langs Oikocreditpartners en hun eindklanten: microkredietondernemers en koffieboeren in Latijns-Amerika. Lees in deze blog wat collega Ida inspireerde, wat de gevolgen van corona zijn en wat Ida heeft geleerd van de afgelopen periode.
Het is dinsdagavond half 8 en ik zit achter mijn computer klaar voor de jaarlijkse Study Tour. Medewerkers van Oikocredit gaan dan op bezoek bij partners en eindklanten om de impact van Oikocredits investeringen met eigen ogen te bekijken. Dit jaar vond de Study Tour, wegens corona, digitaal plaats. Dus maak ik online kennis met Caravela Coffee, een partner van Oikocredit die in acht Latijns-Amerikaanse landen 4.000 kleinschalige koffieboeren ondersteunt. Caravela is een koffiehandelaar die een duurzaam geproduceerde koffie van een zo goed mogelijke kwaliteit op de internationale markt brengt. Door samen te werken met Caravela hebben ook de aangesloten kleinere koffieboeren en -coöperaties toegang tot de internationale koffiemarkt in 25 landen.
Caravela Coffee aan het woord
Alejandro Cadena en Giancarlo Ghiretti van Caravela Coffee trappen de Zoom-meeting af. Ze leggen uit dat ze een eerlijke prijs betalen voor koffiebonen die ze afnemen bij de boeren. Ondanks de afstand van duizenden kilometers, voel ik hun trots door het scherm heen als ze vertellen dat een groot gedeelte van de koffie het Fairtrade keurmerk of het Rainforest Alliance-keurmerk heeft. Ik ben benieuwd wat dat in de praktijk precies inhoudt. Al snel krijg ik daar antwoord op: naast dat boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun oogst, investeert Caravela in zaken als kwaliteit, productiviteit, verbetering van de landbouwgrond en duurzaamheid. Om duurzame en hoogwaardige koffie te produceren die aan de keurmerken voldoet, zijn kwaliteitscontroles bijzonder belangrijk. Het gebruik van goed werkende IT-systemen speelt hier een steeds grotere rol in. Caravela investeert daarom voortdurend in systemen voor de koffieboeren en in het geven van informatie hierover.
Omdat dat vrij technische informatie is, leggen Alejandro en Giancarlo uit dat ze trainingen geven. Koffieboeren leren dan bijvoorbeeld hoe de kwaliteit van koffie verbeterd kan worden of hoe op een duurzamere wijze koffie te telen door te werken met minder bestrijdingsmiddelen of goed watervoorzieningen. Maar daar houdt het niet op. Ik vond het heel speciaal toen Caravela vertelde dat ze hun koffieboeren ondersteunen na natuurrampen, zodat ze hun oogst weer op orde kunnen krijgen, en dat ze helpen bij het voorkomen van ziektes die een oogst doen mislukken.
Impact voor de volgende generatie
Het was bijzonder inspirerend om te horen dat Oikocredit investeert in Caravela Coffee. Want de impact van Caravela Coffee is zo groot, dat niet alleen deze generatie er zijn voordeel mee doet. Ook de volgende generaties hebben hier baat bij. Caravela Coffee probeert ook de kinderen van koffieboeren te betrekken bij hun werk. Hiermee hopen ze de kinderen ook na hun studie betrokken te houden. Dat doen ze ook door de kinderen van koffieboeren banen aan te bieden bij Caravela Coffee.
Dat we ons bij Oikocredit niet alleen bezighouden met het korte termijneffect van investeringen, maar dat we juist kijken naar de effecten op de veel langere termijn, vond ik mooi om te horen. Dat Oikocredit dit doet is belangrijk voor de koffieboeren, want zo hebben ze inkomenszekerheid. Maar het is minstens zo belangrijk voor de koffieboeren, want zo kunnen ze een zo constant mogelijke kwaliteit leveren.
De gevolgen van Corona
De digitale tour is voorbij voor ik er erg in heb. Ik neem nog een slok van mijn kop koffie, die inmiddels koud is geworden omdat ik zo gefocust heb geluisterd naar het verhaal van Caravela, en denk terug aan alles wat ik gehoord en geleerd heb. Natuurlijk vind ik het jammer dat ik achter mijn eigen laptop in Nederland naar dit verhaal moest luisteren, in plaats van het daadwerkelijk te kunnen zien en ervaren op een koffieplantage in Latijns-Amerika. Maar ik denk ook aan al die lokale ondernemers die door de maatregelen inkomsten mislopen of niet kunnen werken. Voor Caravela Coffee was het afgelopen jaar ook moeilijk. Gelukkig bleef de vraag naar koffie redelijk constant en was er sprake van slechts 3% tot 5% omzetverlies. Ze zien 2021 daarom ook met een goed gevoel tegemoet. En dat doe ik ook. Want als de afgelopen periode mij íets geleerd heeft, dan is het wel dat we juist in deze moeilijke tijden extra naar elkaar omkijken. Niet alleen op de korte termijn, maar juist ook op de lange termijn. Voor de huidige generaties én voor de vele generaties die nog volgen.
Geschreven door Ida Baaima, medewerker Oikocredit Nederland.
- Labels
- OC België Stories
« Terug naar het nieuwsoverzicht
Archief > 2021
december
- 15/12 - Het verhaal van Mercy
- 06/12 - Voorstelling van Oikocredits nieuwe gemeenschapsgerichte aanpak: leren van partners
november
- 17/11 - Kerncijfers voor Q3 2021: Voorzichtig optimisme
- 16/11 - Mirjam 't Lam benoemd tot algemeen directeur van Oikocredit International
- 04/11 - Capaciteitsopbouw in de landbouw [interview]
- 01/11 - Oikocredit en Opportunity International kondigen een impactinvestering van $100 miljoen aan om onderwijs in lage-inkomenslanden te bevorderen.
oktober
- 20/10 - Oikocredit investeert in Fundación Génesis Empresarial, de grootste microfinancieringsinstelling van Guatemala
- 08/10 - Oikocredit ondertekent met AGF nieuwe overeenkomst inzake leninggarantie
september
- 15/09 - Het verschil maken: ons impactrapport 2021 [Interview]
- 09/09 - Lees het Impact Rapport 2021
- 08/09 - Nieuwe partners
- 03/09 - Het verhaal van Carlos en Esteban: een betere toekomst tegemoet
augustus
- 23/08 - Kwartaalbericht over het tweede kwartaal 2021
- 03/08 - Oikocredit investeert 1,6 miljoen euro in Comafruits om de mangowaardeketen in Mali te ondersteunen
juli
- 22/07 - PowerGen werkt samen met Oikocredit en anderen om 55.000 mensen op het platteland van Nigeria te voorzien van elektriciteit
- 15/07 - Oikocredits nieuwe investering in Unaitas zal boerencoöperaties in Kenia ondersteunen
juni
- 24/06 - Oikocredit investeert 2,3 miljoen euro in Fin'Elle om vrouwelijke ondernemers in Ivoorkust te steunen
- 16/06 - De impact van kwaliteitskoffie
- 10/06 - Investering van $ 2,5 miljoen voor vrouwen met lage inkomens in plattelandsgebieden
- 03/06 - Oikocredit investeert $ 10 miljoen in ondersteuning van Nigeriaanse kmo's en landbouwbedrijven
mei
- 27/05 - Oikocredit ondersteunt bijna 5.000 boeren in Ivoorkust door investering in cashewcoöperatie Coop CA VICA
- 25/05 - Kwartaalbericht 2021: Gestaag herstel
- 15/05 - Jaarverslag Oikocredit België
- 15/05 - We blijven onze visie trouw
- 15/05 - Leden van de Raad van Bestuur
- 14/05 - Hoe een familiebedrijf kan blijven groeien, ondanks de pandemie
- 05/05 - Een digitale reis naar onze Latijns-Amerikaanse partner
april
- 12/04 - Maanaveeya, onze afdeling in India, wint zilveren medaille
- 08/04 - Avanti Finance, een Indiase fintech, haalt US$26 miljoen op in Serie A-financieringsronde geleid door Oikocredit en anderen
- 01/04 - Nieuwe investering van Oikocredit in Dominicaanse kmo's
maart
- 15/03 - Wijziging in de Raad van Bestuur van Oikocredit Internationaal
- 10/03 - De ogen van Oikocredit
- 08/03 - 8 maart: internationale vrouwendag
februari
- 22/02 - Dromen van koffiebomen
- 16/02 - Herbekijk de webinar met African Clean Energy (ACE)
- 01/02 - Veerkracht, moed en vertrouwen na een moeilijk jaar.