De impact van kwaliteitskoffie
Oikocredit-partner Caravela Coffee wordt gedreven door twee dingen: het promoten van heerlijke kwaliteitskoffie en het ondersteunen van gemeenschappen met lage inkomens in Latijns-Amerika. De combinatie van deze twee elementen heeft geresulteerd in de ondersteuning van 4.000 kleine koffieboeren en een smaakvollere markt.
Ondanks een recente stijging staat de wereldmarktprijs voor koffie al jaren op een laag niveau. Dit heeft geleid tot nog lagere lonen voor kleine boeren, die vaak in rurale gebieden met lage inkomens wonen en al moeite hebben om hun gezin te onderhouden.
Tegelijkertijd is iets meer dan 20 jaar geleden de markt voor 'specialty coffee' (kwaliteitskoffie) ontstaan. Bij kwaliteitskoffie gaat het erom van begin tot eind scherp te letten op normen en uitmuntendheid. De focus ligt niet langer op het verkrijgen van de goedkoopste of gemakkelijkste cafeïne fix, maar het gaat om het genieten van de unieke en verschillende geuren en smaken. Het kwaliteitsverschil is duidelijk en als gevolg daarvan zijn koffieshops die kwaliteitskoffie serveren niet langer een zeldzaamheid, maar een wereldwijd fenomeen.
De twee oprichters van Oikocredit-partner Caravela Coffee, Alejandro Cadura en Giancarlo Ghiretti, zagen deze ontwikkeling toen ze zo'n 20 jaar geleden hun bedrijf in 'verantwoorde koffiehandel' oprichtten. Zij beschouwden het als een grote kans voor kleine koffieboeren in Latijns-Amerika. Oikocredit vond Caravela bijzonder omdat het zich niet alleen richt op de kwaliteit van de koffie, maar ook op de sociale impact van de boeren en hun gemeenschappen. Zij vinden dat niet alleen de normen voor koffie hoger moeten zijn, maar ook de lonen en arbeidsomstandigheden van de boeren.
Caravela hanteert de principes van de directe handel en brengt zo de gespecialiseerde markt en de kleine koffieboeren samen. Het bedrijf werkt nu nauw samen met ongeveer 4.000 kleine boeren en hun gemeenschappen in acht Latijns-Amerikaanse landen om koffie van hoge kwaliteit te kopen, die het vervolgens verkoopt aan koffiebranderijen in meer dan 25 landen.
Caravela observeert de markt en geeft informatie over populaire variëteiten en bereidingen door aan de producenten. De koffieboeren krijgen op hun beurt verschillende trainingen, technische ondersteuning en analyses van Caravela om de kwaliteit van hun koffie te verbeteren, die ze vervolgens tegen een hogere prijs kunnen verkopen. Deze steun is van vitaal belang gezien de uitdagingen waarmee koffieboeren worden geconfronteerd, zoals schommelingen in de koffieprijzen, natuurrampen en oogstziekten. Gelijke kansen, sociale zorg en inclusie spelen allemaal een belangrijke rol in het proces.
Bovendien biedt het werk van Caravela nieuwe kansen op het vinden van een baan - vooral voor jonge mensen die zich vaak afvragen of ze wel in het land kunnen blijven en of het arbeidsintensieve en risicovolle werk op het veld eigenlijk wel de moeite waard is.
Om het werk van Caravela te ondersteunen en uit te breiden, heeft Oikocredit in 2019 een equity-aandeel in het bedrijf genomen. De positieve impact die het bedrijf heeft op het leven van kleine koffieproducenten in Latijns-Amerika maakt het een perfecte match voor Oikocredit.
« Terug naar het nieuwsoverzicht
Archief > 2021
december
- 15/12 - Het verhaal van Mercy
- 06/12 - Voorstelling van Oikocredits nieuwe gemeenschapsgerichte aanpak: leren van partners
november
- 17/11 - Kerncijfers voor Q3 2021: Voorzichtig optimisme
- 16/11 - Mirjam 't Lam benoemd tot algemeen directeur van Oikocredit International
- 04/11 - Capaciteitsopbouw in de landbouw [interview]
- 01/11 - Oikocredit en Opportunity International kondigen een impactinvestering van $100 miljoen aan om onderwijs in lage-inkomenslanden te bevorderen.
oktober
- 20/10 - Oikocredit investeert in Fundación Génesis Empresarial, de grootste microfinancieringsinstelling van Guatemala
- 08/10 - Oikocredit ondertekent met AGF nieuwe overeenkomst inzake leninggarantie
september
- 15/09 - Het verschil maken: ons impactrapport 2021 [Interview]
- 09/09 - Lees het Impact Rapport 2021
- 08/09 - Nieuwe partners
- 03/09 - Het verhaal van Carlos en Esteban: een betere toekomst tegemoet
augustus
- 23/08 - Kwartaalbericht over het tweede kwartaal 2021
- 03/08 - Oikocredit investeert 1,6 miljoen euro in Comafruits om de mangowaardeketen in Mali te ondersteunen
juli
- 22/07 - PowerGen werkt samen met Oikocredit en anderen om 55.000 mensen op het platteland van Nigeria te voorzien van elektriciteit
- 15/07 - Oikocredits nieuwe investering in Unaitas zal boerencoöperaties in Kenia ondersteunen
juni
- 24/06 - Oikocredit investeert 2,3 miljoen euro in Fin'Elle om vrouwelijke ondernemers in Ivoorkust te steunen
- 16/06 - De impact van kwaliteitskoffie
- 10/06 - Investering van $ 2,5 miljoen voor vrouwen met lage inkomens in plattelandsgebieden
- 03/06 - Oikocredit investeert $ 10 miljoen in ondersteuning van Nigeriaanse kmo's en landbouwbedrijven
mei
- 27/05 - Oikocredit ondersteunt bijna 5.000 boeren in Ivoorkust door investering in cashewcoöperatie Coop CA VICA
- 25/05 - Kwartaalbericht 2021: Gestaag herstel
- 15/05 - Jaarverslag Oikocredit België
- 15/05 - We blijven onze visie trouw
- 15/05 - Leden van de Raad van Bestuur
- 14/05 - Hoe een familiebedrijf kan blijven groeien, ondanks de pandemie
- 05/05 - Een digitale reis naar onze Latijns-Amerikaanse partner
april
- 12/04 - Maanaveeya, onze afdeling in India, wint zilveren medaille
- 08/04 - Avanti Finance, een Indiase fintech, haalt US$26 miljoen op in Serie A-financieringsronde geleid door Oikocredit en anderen
- 01/04 - Nieuwe investering van Oikocredit in Dominicaanse kmo's
maart
- 15/03 - Wijziging in de Raad van Bestuur van Oikocredit Internationaal
- 10/03 - De ogen van Oikocredit
- 08/03 - 8 maart: internationale vrouwendag
februari
- 22/02 - Dromen van koffiebomen
- 16/02 - Herbekijk de webinar met African Clean Energy (ACE)
- 01/02 - Veerkracht, moed en vertrouwen na een moeilijk jaar.