Een digitale reis naar onze Latijns-Amerikaanse partner
Ida Baaima, medewerker Oikocredit Nederland, schrijft over Oikocredits partner Caravela Coffee. In een webinar leerde ze deze koffiehandelaar kennen die 4.000 kleinschalige koffieboeren ondersteunt.
De geur van verse koffiebonen komt me tegemoet. Als ik mijn ogen dicht doe, zie ik mezelf op een koffieplantage in Latijns-Amerika staan. Op meterslange tafels wordt koffie gedroogd. Dan doe ik mijn ogen weer open en realiseer me dat de geur van verse koffiebonen van mijn eigen kopje koffie komt, die ik thuis op mijn bureau heb staan. Vanaf dit bureau maak ik een digitale reis langs Oikocreditpartners en hun eindklanten: microkredietondernemers en koffieboeren in Latijns-Amerika. Lees in deze blog wat collega Ida inspireerde, wat de gevolgen van corona zijn en wat Ida heeft geleerd van de afgelopen periode.
Het is dinsdagavond half 8 en ik zit achter mijn computer klaar voor de jaarlijkse Study Tour. Medewerkers van Oikocredit gaan dan op bezoek bij partners en eindklanten om de impact van Oikocredits investeringen met eigen ogen te bekijken. Dit jaar vond de Study Tour, wegens corona, digitaal plaats. Dus maak ik online kennis met Caravela Coffee, een partner van Oikocredit die in acht Latijns-Amerikaanse landen 4.000 kleinschalige koffieboeren ondersteunt. Caravela is een koffiehandelaar die een duurzaam geproduceerde koffie van een zo goed mogelijke kwaliteit op de internationale markt brengt. Door samen te werken met Caravela hebben ook de aangesloten kleinere koffieboeren en -coöperaties toegang tot de internationale koffiemarkt in 25 landen.
Caravela Coffee aan het woord
Alejandro Cadena en Giancarlo Ghiretti van Caravela Coffee trappen de Zoom-meeting af. Ze leggen uit dat ze een eerlijke prijs betalen voor koffiebonen die ze afnemen bij de boeren. Ondanks de afstand van duizenden kilometers, voel ik hun trots door het scherm heen als ze vertellen dat een groot gedeelte van de koffie het Fairtrade keurmerk of het Rainforest Alliance-keurmerk heeft. Ik ben benieuwd wat dat in de praktijk precies inhoudt. Al snel krijg ik daar antwoord op: naast dat boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun oogst, investeert Caravela in zaken als kwaliteit, productiviteit, verbetering van de landbouwgrond en duurzaamheid. Om duurzame en hoogwaardige koffie te produceren die aan de keurmerken voldoet, zijn kwaliteitscontroles bijzonder belangrijk. Het gebruik van goed werkende IT-systemen speelt hier een steeds grotere rol in. Caravela investeert daarom voortdurend in systemen voor de koffieboeren en in het geven van informatie hierover.
Omdat dat vrij technische informatie is, leggen Alejandro en Giancarlo uit dat ze trainingen geven. Koffieboeren leren dan bijvoorbeeld hoe de kwaliteit van koffie verbeterd kan worden of hoe op een duurzamere wijze koffie te telen door te werken met minder bestrijdingsmiddelen of goed watervoorzieningen. Maar daar houdt het niet op. Ik vond het heel speciaal toen Caravela vertelde dat ze hun koffieboeren ondersteunen na natuurrampen, zodat ze hun oogst weer op orde kunnen krijgen, en dat ze helpen bij het voorkomen van ziektes die een oogst doen mislukken.
Impact voor de volgende generatie
Het was bijzonder inspirerend om te horen dat Oikocredit investeert in Caravela Coffee. Want de impact van Caravela Coffee is zo groot, dat niet alleen deze generatie er zijn voordeel mee doet. Ook de volgende generaties hebben hier baat bij. Caravela Coffee probeert ook de kinderen van koffieboeren te betrekken bij hun werk. Hiermee hopen ze de kinderen ook na hun studie betrokken te houden. Dat doen ze ook door de kinderen van koffieboeren banen aan te bieden bij Caravela Coffee.
Dat we ons bij Oikocredit niet alleen bezighouden met het korte termijneffect van investeringen, maar dat we juist kijken naar de effecten op de veel langere termijn, vond ik mooi om te horen. Dat Oikocredit dit doet is belangrijk voor de koffieboeren, want zo hebben ze inkomenszekerheid. Maar het is minstens zo belangrijk voor de koffieboeren, want zo kunnen ze een zo constant mogelijke kwaliteit leveren.
De gevolgen van Corona
De digitale tour is voorbij voor ik er erg in heb. Ik neem nog een slok van mijn kop koffie, die inmiddels koud is geworden omdat ik zo gefocust heb geluisterd naar het verhaal van Caravela, en denk terug aan alles wat ik gehoord en geleerd heb. Natuurlijk vind ik het jammer dat ik achter mijn eigen laptop in Nederland naar dit verhaal moest luisteren, in plaats van het daadwerkelijk te kunnen zien en ervaren op een koffieplantage in Latijns-Amerika. Maar ik denk ook aan al die lokale ondernemers die door de maatregelen inkomsten mislopen of niet kunnen werken. Voor Caravela Coffee was het afgelopen jaar ook moeilijk. Gelukkig bleef de vraag naar koffie redelijk constant en was er sprake van slechts 3% tot 5% omzetverlies. Ze zien 2021 daarom ook met een goed gevoel tegemoet. En dat doe ik ook. Want als de afgelopen periode mij íets geleerd heeft, dan is het wel dat we juist in deze moeilijke tijden extra naar elkaar omkijken. Niet alleen op de korte termijn, maar juist ook op de lange termijn. Voor de huidige generaties én voor de vele generaties die nog volgen.
Geschreven door Ida Baaima, medewerker Oikocredit Nederland.
Archief > 2021
december
- 15/12/2021 15/12/2021 09:28 - Het verhaal van Mercy
- 7/12/2021 7/12/2021 15:34 - Fatumah, kapster én winkelier
september
- 13/09/2021 13/09/2021 10:30 - Ik heb veel vertrouwen opgebouwd in de gemeenschap.
- 3/09/2021 3/09/2021 09:20 - Het verhaal van Carlos en Esteban: een betere toekomst tegemoet
augustus
juni
mei
- 14/05/2021 14/05/2021 10:25 - Hoe een familiebedrijf kan blijven groeien, ondanks de pandemie
- 5/05/2021 5/05/2021 16:45 - Een digitale reis naar onze Latijns-Amerikaanse partner
februari
- 22/02/2021 22/02/2021 08:33 - Dromen van koffiebomen
- 16/02/2021 16/02/2021 09:06 - Herbekijk de webinar met African Clean Energy (ACE)