De impact van kwaliteitskoffie

De impact van kwaliteitskoffie

CARA-UK-020.jpg

Oikocredit-partner Caravela Coffee wordt gedreven door twee dingen: het promoten van heerlijke kwaliteitskoffie en het ondersteunen van gemeenschappen met lage inkomens in Latijns-Amerika. De combinatie van deze twee elementen heeft geresulteerd in de ondersteuning van 4.000 kleine koffieboeren en een smaakvollere markt.

Ondanks een recente stijging staat de wereldmarktprijs voor koffie al jaren op een laag niveau. Dit heeft geleid tot nog lagere lonen voor kleine boeren, die vaak in rurale gebieden met lage inkomens wonen en al moeite hebben om hun gezin te onderhouden.

Tegelijkertijd is iets meer dan 20 jaar geleden de markt voor 'specialty coffee' (kwaliteitskoffie) ontstaan. Bij kwaliteitskoffie gaat het erom van begin tot eind scherp te letten op normen en uitmuntendheid. De focus ligt niet langer op het verkrijgen van de goedkoopste of gemakkelijkste cafeïne fix, maar het gaat om het genieten van de unieke en verschillende geuren en smaken. Het kwaliteitsverschil is duidelijk en als gevolg daarvan zijn koffieshops die kwaliteitskoffie serveren niet langer een zeldzaamheid, maar een wereldwijd fenomeen.

De twee oprichters van Oikocredit-partner Caravela Coffee, Alejandro Cadura en Giancarlo Ghiretti, zagen deze ontwikkeling toen ze zo'n 20 jaar geleden hun bedrijf in 'verantwoorde koffiehandel' oprichtten. Zij beschouwden het als een grote kans voor kleine koffieboeren in Latijns-Amerika. Oikocredit vond Caravela bijzonder omdat het zich niet alleen richt op de kwaliteit van de koffie, maar ook op de sociale impact van de boeren en hun gemeenschappen. Zij vinden dat niet alleen de normen voor koffie hoger moeten zijn, maar ook de lonen en arbeidsomstandigheden van de boeren.

Caravela hanteert de principes van de directe handel en brengt zo de gespecialiseerde markt en de kleine koffieboeren samen. Het bedrijf werkt nu nauw samen met ongeveer 4.000 kleine boeren en hun gemeenschappen in acht Latijns-Amerikaanse landen om koffie van hoge kwaliteit te kopen, die het vervolgens verkoopt aan koffiebranderijen in meer dan 25 landen.

CARA-UK-020

Caravela observeert de markt en geeft informatie over populaire variëteiten en bereidingen door aan de producenten. De koffieboeren krijgen op hun beurt verschillende trainingen, technische ondersteuning en analyses van Caravela om de kwaliteit van hun koffie te verbeteren, die ze vervolgens tegen een hogere prijs kunnen verkopen. Deze steun is van vitaal belang gezien de uitdagingen waarmee koffieboeren worden geconfronteerd, zoals schommelingen in de koffieprijzen, natuurrampen en oogstziekten. Gelijke kansen, sociale zorg en inclusie spelen allemaal een belangrijke rol in het proces.

Bovendien biedt het werk van Caravela nieuwe kansen op het vinden van een baan - vooral voor jonge mensen die zich vaak afvragen of ze wel in het land kunnen blijven en of het arbeidsintensieve en risicovolle werk op het veld eigenlijk wel de moeite waard is.

Om het werk van Caravela te ondersteunen en uit te breiden, heeft Oikocredit in 2019 een equity-aandeel in het bedrijf genomen. De positieve impact die het bedrijf heeft op het leven van kleine koffieproducenten in Latijns-Amerika maakt het een perfecte match voor Oikocredit.

« terug