Financiële inclusie: Hoe selecteert Oikocredit haar partners?
Wereldwijd hebben 1,4 miljard volwassenen geen toegang tot financiële basisdiensten, en de meerderheid daarvan zijn vrouwen. Financiële inclusie is erop gericht kansen te creëren voor deze groep mensen die niet bij een bank zijn aangesloten.
Eén benadering is het verstrekken van leningen, die vaak gepaard gaan met opleiding en bedrijfsondersteuning. Ook al is de verstrekte lening klein, ze kan een grote impact hebben. Een lening kan een lener in staat stellen om een bedrijf te starten of uit te breiden, een boerderij te verbouwen, de kinderen onderwijs te geven of crisissituaties als gevolg van natuurrampen of ziekte te doorstaan.
In de jaren 1970 begon Oikocredit met het verstrekken van leningen aan organisaties die actief zijn op het gebied van financiële inclusie. Vandaag de dag heeft de coöperatie meer dan 300 partnerbedrijven in deze sector in Afrika, Azië en Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. In dit interview geeft Dave Smit, directeur van Impact Investments bij Oikocredit, inzicht in onze samenwerking met deze partners.
Op de website lezen we dat Oikocredit ervan overtuigd is dat geld goed kan doen. Het kan kansen creëren voor mensen en een positieve impact hebben. Oikocredit bereikt deze impact met de hulp van haar partners. Welke criteria gebruikt Oikocredit om deze bedrijven te selecteren?
Het kiezen van de juiste partners is een heel belangrijk punt voor Oikocredit. Van de eerste handdruk tot het uiteindelijke contract kan veel tijd in beslag nemen, en dat is terecht, want we zijn zorgvuldig in het selecteren van partners. Om een grondige due diligence te garanderen, gebruikt Oikocredit twee scorekaarten. De eerste is de PVR-scorekaart (de Project Viability Risk), die de financiële prestaties van het bedrijf beoordeelt.
De tweede is de ESG-scorekaart (Environmental, Social and Governance), die de milieu- en sociale impact en het bestuur van een potentiële partner analyseert. Oikocredit houdt rekening met zeven belangrijke factoren, waaronder het voorkomen dat eindklanten schulden maken en het garanderen van een eerlijke en transparante prijsstelling. Deze criteria en beschermingsprincipes zijn gebaseerd op internationale beproefde methoden en normen van de impactbeleggingsmarkt.
Dat maakt duidelijk waarom het proces lang kan duren...
Dit langdurige proces is echter geen negatief aspect, omdat de partners van Oikocredit doorgaans langdurige relaties [met ons] onderhouden. Veel partners krijgen meerdere herhalingsleningen en de actieve werkrelaties duren vaak langer dan 10 jaar. De partner met wie Oikocredit de langst bestaande relatie heeft, is Banco Pyme de la Comunidad uit Bolivia. We hebben de eerste lening aan hen in juni 1990 goedgekeurd - 33 jaar geleden.
Hoe zit het met de eindklanten van onze partners? Controleert Oikocredit of zij een positieve sociale impact ervaren?
Absoluut. Oikocredit houdt dit aspect consequent in de gaten met behulp van de ESG-scorecard. De sociale prestaties worden aan het begin van de relatie beoordeeld en de voortgang wordt gedurende de looptijd van de lening jaarlijks gecontroleerd. Deze feedback is van groot belang bij het meten van de sociale impact van ons gezamenlijke werk. Oikocredit heeft hiervoor een specifiek team (het team voor sociale strategie en sociale impact) en de monitoring en evaluatie is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de regionale teams en het team voor sociale strategie en sociale impact.
Kun je ons een inzicht geven in het werk van het team voor sociale strategie en sociale impact?
We zijn voortdurend in gesprek met onze partners wereldwijd. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld een eindklantenonderzoek uitgevoerd in samenwerking met 19 partners en andere organisaties, waarbij we 16.500 klanten hebben ondervraagd. We stelden 30 vragen in de lokale talen, gericht op hun welzijn, de impact van financiering en de gevolgen van klimaatverandering.
De enquête leverde interessante resultaten op, waarbij 90% van de eindklanten aangaf 'Ja, er is een positief effect op mijn welzijn door de lening die ik indirect van Oikocredit heb gekregen'. Wij vinden deze feedback erg belangrijk. Voor zover ik weet is Oikocredit de enige impactinvesteerder die een enquête onder eindklanten houdt. We zijn van plan het onderzoek dit jaar opnieuw te doen, met meer dan 30 partners.
Helpt het eindklantenonderzoek bij het monitoren van mogelijke negatieve bijwerkingen?
Natuurlijk. We hebben de 10% klanten die geen positief effect waarnamen nauwkeurig gecheckt. Met de bevindingen uit het onderzoek willen we dat aantal verminderen door nieuwe producten of initiatieven te ontwikkelen. Respondenten in Ecuador gaven bijvoorbeeld aan dat ze soms wel contant geld beschikbaar hebben, maar geen veilige plek hebben om het voor korte tijd op te slaan. Op basis van deze informatie ontwikkelde onze partner een speciaal kortetermijnspaarproduct om in die behoefte te voorzien.
Hebben jullie regelmatig persoonlijke ontmoetingen met partners?
Ja, regelmatige persoonlijke ontmoetingen met onze partners zijn een integraal onderdeel van onze samenwerking. Ze stellen ons in staat onze relaties te versterken en een beter inzicht te krijgen in de activiteiten en impact van onze partners ter plaatse. In de afgelopen twee maanden heb ik Ivoorkust en India bezocht om de partners daar te ontmoeten en uit de eerste hand inzicht te krijgen in hun werk en de lokale context. Deze bezoeken helpen om nauwere banden te smeden en stellen ons in staat om effectiever samen te werken. De eerstvolgende geplande bezoeken zijn in Latijns-Amerika en Nigeria.
Bedankt voor het interview!
Bedankt dat ik de kans krijg om meer inzicht te geven in het goede werk dat we met Oikocredit proberen te doen!
- Labels
- OC België Onze aanpak
« Terug naar het nieuwsoverzicht
Archief > 2023
december
- 11/12 - De lening aan de coöperatie Cresol helpt twee kleine Braziliaanse boeren, Silvio en Ivete, om hun koffieplantages te vernieuwen.
- 10/12 - Johan Elsen verlaat Oikocredit en zet zijn engagement voor internationale solidariteit verder bij 11.11.11
- 06/12 - Oikocredit breidt haar ondersteunings- en coachingprogramma voor landbouwers uit
- 05/12 - Hoe Oikocredit-partner Weziza de toegang tot elektriciteit in Benin verbetert
- 04/12 - Vacature Community Manager voor Oikocredit-be vzw
november
- 29/11 - Oikocredit investeert €7,5 miljoen in Vista Bank Burkina ter ondersteuning van kmo's en onderwijsfinanciering in Afrika
- 28/11 - Kwartaalbericht Q3 2023
- 16/11 - Oikocredit en Aqua for All bundelen de krachten voor betere watervoorziening en sanitatie in Oost-Afrikaanse gemeenschappen
oktober
- 24/10 - Oikocredit Live: Hoe inclusieve financiering werkt
- 23/10 - Oikocredit, IDB Invest en Cooperativa Jardín Azuayo kondigen baanbrekende sociale obligatie aan voor diversiteit en inclusie
- 18/10 - Onze missie versterken: Mirjam 't Lam over de nieuwe manier van investeren
- 17/10 - Financiële inclusie: Hoe selecteert Oikocredit haar partners?
- 03/10 - USD 26,5 miljoen om de energiekloof in Afrika bezuiden de Sahara te overbruggen
september
augustus
- 28/08 - Financiële inclusie - wat is een eerlijke rentevoet?
- 23/08 - Kwartaalbericht Q2 2023: Resultaten houden stand in een uitdagende context
juli
- 31/07 - Oikocredit investeert in Witti Finances om financiële inclusie in Ivoorkust te ondersteunen
- 10/07 - Verslag van Oikocredit Live over klimaatverandering
- 07/07 - Hernieuwbare energie geeft mensen betere kansen
juni
- 27/06 - Oikocredit Journeys, een buitengewoon avontuur voor onze investeerders.
- 22/06 - Oikocredit en Ueno bundelen de krachten voor empowerment van Paraguayaanse vrouwen
- 15/06 - Unaitas: al 30 jaar impactbelegger met succes
- 04/06 - Award-winnende Fonkoze brengt gezondheidszorg en hoop naar Haïtiaanse gemeenschappen met een laag inkomen
mei
- 31/05 - Kwartaalbericht Q1 2023: Een positieve start van het jaar
- 23/05 - Adama Bah: "Wanneer vrouwen leiding geven, verbeteren de bedrijfsprestaties"
- 17/05 - Oikocredit Live: klimaatverandering
- 16/05 - Internationale dag van de fair trade
april
- 26/04 - Verslag Oikocredit Live: hoe meten digitale enquêtes de sociale impact?
- 12/04 - Oikocredit Internationaal publiceert jaarcijfers 2022
- 11/04 - Kwartaalbericht Q4 2022: Verdere vooruitgang
- 06/04 - Vleugels geven aan dromen
- 04/04 - Oikocredit stimuleert positieve sociale impact met een enquête bij haar klanten
maart
- 23/03 - Kenia: ideale omstandigheden voor zonnepanelen
- 15/03 - Hoe vrouwen met een laag inkomen verandering teweegbrengen in Honduras
- 07/03 - Internationale Vrouwendag 2023 – Omarm Gelijkheid
- 06/03 - Oikocredit Live: online event met Finca Perú
februari
- 23/02 - Oikocredit bereidt een nieuw kapitaalwervingsmodel voor
- 15/02 - Het succes van een Indonesische onderneemster: het verhaal van Sanah
- 06/02 - Oikocredit en Triodos IM verstrekken 10 miljoen euro Tier II-kapitaal aan Bridge Bank Group Côte d'Ivoire
- 02/02 - Samenwerking MyCredit en Oikocredit voor financiering van KMO's in Kenia