Oikocredit publiceert nieuw Client Self-Perception rapport
Oikocredit heeft haar derde jaarlijkse Client Self-Perception rapport gepubliceerd. In samenwerking met 34 partnerorganisaties heeft Oikocredit onderzocht welke verandering hun eindklanten de afgelopen twaalf maanden hadden doorgemaakt en wat het effect van microfinanciering was. 40.966 eindklanten uit vijftien landen uit Afrika, Azië en Latijns-Amerika hebben aan dit onderzoek meegedaan. Ruim drie kwart van de respondenten dit jaar was een vrouw.
De deelnemers kregen een reeks financiële en niet-financiële vragen. De vragen gingen voornamelijk over levensveranderingen met betrekking tot inkomen, bedrijfsontwikkeling, spaargelden van huishoudens, toegang tot basisvoorzieningen en het vermogen om in gezondheids- en medische behoeften te voorzien. Met behulp van interactieve, gebruiksvriendelijke software genereert de enquête een schat aan inzichten en sociale gegevens voor Oikocredit en haar partners.
De belangrijkste bevindingen uit het rapport zijn onder meer de tevredenheid van eindklanten over de invloed van de financiële dienstverleners van Oikocredit op hun welzijn. De meeste eindklanten zagen een verbetering in hun inkomen en spaargeld, hoewel extreem weer het inkomen van een aanzienlijk aantal had aangetast.
De bevindingen van Oikocredits onderzoek zijn meer dan alleen een verzameling van gegevens. De resultaten van het onderzoek zorgen ervoor dat de prioriteiten van Oikocredits klanten centraal blijft staan in hun werk en het helpt Oikocredit met haar besluitvorming en capaciteitsopbouw. Een beter begrip van de veranderingen die eindklanten in hun leven doormaken betekent dat Oikocredit en haar partners hun eindklanten nog beter van dienst kunnen zijn.
Op basis van de onderzoeksresultaten hebben sommige partners nieuwe producten geïntroduceerd om in te spelen op de prioriteit van klanten. Anderen hebben nieuwe niet-financiële diensten ontwikkeld, zoals opleidingen op het gebied van financiële geletterdheid, budgettering en bedrijfsbeheer. Daarnaast hebben een aantal partners de communicatie met hun eindklanten verbeterd, hun focus op de empowerment van vrouwen versterkt of zelf aanvullend onderzoek uitgevoerd. Oikocredit houdt webinars en persoonlijke workshops met de deelnemende partners over de acties die zij verder kunnen ondernemen op basis van de enquêteresultaten.
- Labels
« Terug naar het nieuwsoverzicht
Archief > 2024
november
- 27/11 - Oikocredit wordt 50: Terugblik op het verleden, bouwen aan een duurzame toekomst met een jaar vol activiteiten en impact
- 27/11 - Kwartaalbericht Q3 2024: Resultaten blijven op peil ondanks bezorgdheid over partners
- 14/11 - Duurzaam financieren in actie: Hoe Oikocredit partners selecteert op basis van ESG-criteria
- 06/11 - 👑 40 jaar Oikocredit in België, dat gaan we vieren! Je bent van harte uitgenodigd op ons verjaardagsfeest!
oktober
- 30/10 - De impact van fair trade
- 29/10 - De impact van fair trade en goede financiering op boeren in Peru
- 10/10 - Nu ook in Gent: onze investeerders vertellen over hun koffiereis
- 10/10 - Clara, al 15 jaar onderneemster in Guatemala
september
- 18/09 - Impactrapport 2024: Oikocredit-partners bevorderen financiële inclusie voor 53 miljoen mensen
- 11/09 - Vacature Investor Engagement Officer 80%
- 11/09 - Oikocredit werkt samen met biocharproducent NetZero om activiteiten in Brazilië uit te breiden
augustus
- 27/08 - Kwartaalbericht Q2 2024: positieve ontwikkelingen en uitdagingen
- 22/08 - Een interview met Jan en Teresa over hun inleefreis naar Peru
- 07/08 - Getuigenis van onze investeerders: koffiereis Peru ☕
- 02/08 - Hernieuwbare energie: investeren in een duurzame toekomst
juli
juni
- 19/06 - Hoe Oikocredit-partner PAI kwaliteit en gelijkheid in de Argentijnse landbouw bevordert
- 09/06 - 🌐 Oikocredit Live: de toekomst van chocolade: duurzame chocolade?
- 08/06 - 48e Algemene Vergadering van Oikocredit
- 05/06 - Waardering voor de arbeid en toewijding in elk kopje koffie
- 04/06 - Een eerste verslag van Oikocredit Journeys, een buitengewoon avontuur voor onze investeerders.
mei
- 30/05 - Caravela en Oikocredit: samenwerken voor duurzame en inclusieve koffie
- 27/05 - Verslag over het eerste kwartaal van 2024: nieuwe mijlpaal voor de portefeuille ontwikkelingsfinanciering
- 15/05 - Cacaotekorten en de zoektocht naar economische rechtvaardigheid: de rol van duurzame financiering in de productie van 'bruin goud'.
- 15/05 - Oikocredit verstrekt een lening van € 4 miljoen aan TAN Mondial ter ondersteuning van cacao- en cashewcoöperaties in Ivoorkust
- 13/05 - Oikocredits lening van €5 miljoen aan Ocean SA stimuleert de cacao- en cashewindustrie in Ivoorkust
- 02/05 - Bankkosten voor niet-EU-banken en kleine aanpassingen: Oikocredit wijzigt de participatievoorwaarden
april
- 30/04 - Febe Boulanger, de nieuwe coördinator van Oikocredit België VZW
- 11/04 - Resultaten voor 2023: Oikocredit is ambitieus om meer te bereiken
maart
- 20/03 - Oikocredit publiceert nieuw Client Self-Perception rapport
- 19/03 - Nieuwe bankrekening voor investeerders in België
- 07/03 - Toegang tot microkrediet voor Costa Ricaanse vrouwelijke ondernemers
februari
- 29/02 - Oikocredit financiert 10 miljoen US dollar voor Mexicaanse fintech YoFio
- 22/02 - Hoe een kleine lening zo'n verschil kan maken
- 22/02 - Zonne-energie voor de landbouw in India
- 19/02 - Oikocredit Live: Meer sociale gelijkheid door financiële inclusie
- 19/02 - 5 miljoen US dollar om bestaansmiddelen en voedselzekerheid in Kenia te verbeteren
- 09/02 - Blog: De springende olifant : Wat India's digitale revolutie betekent voor Oikocredit en haar partners
- 05/02 - Oikocredit versterkt betrokkenheid bij Mexicaanse micro-ondernemingen met lening van €2,1 miljoen aan Sofipa
januari
- 30/01 - Een bezoek aan India om begunstigden van Oikocredit te ontmoeten
- 24/01 - Rechtstreeks investeren in participaties van Oikocredit
- 17/01 - Verslag van Oikocredit Live: de evolutie en impact van microfinanciering
- 11/01 - Hoe onze coöperatie omging met verandering in 2023 geeft me vertrouwen voor 2024